عطر منديس كلاسيك 1975 للرجال

Mendes Classic 1975

ظهر عطر منديس كلاسيك في عام 2022 كأحد عطور الأروماتيك فوجير. الأنف خلف العطر العطرجي الشهير كريستيان بروفنزانو.

رائحة عطر منديس كلاسيك 1975 ذكورية ليلية كثيفة. تعبق بعبير الباتشولي المركز و المكثف مع الينسون و اللافندر. رائحة قلما تجدها اليوم في عطور الرجال!

لا حلوى و لا سكاكر و لا علك في هذا العطر. الباتشولي كمان كان قديما (مثلا كما في عطر جيفنشي جنتلمان القديم) مع فيض من الينسون و اللافندر و الكمون و دفقة خفيفة من الكراوية لتلطيف الأجواء.

كلاسيك 1975 ربما يكون صادما للشباب الصغار، لكنه أيقونة عطرية و كنز دفين، لعشاق العطور الكلاسيكية القديمة، من جيل السبعينات من القرن الماضي. هذا العطر حصرا للرجال.

مكونات العطر:
افتتاحية العطر: الليمون، للافندر، الينسون، الكمون، الكرواية.

قلب العطر: الحبهان، الفيتيفير، الباتشولي، الصندل، أخشاب الأرز.

قاعدة العطر: التونكا، طحلب السنديان، الجلود، الكهرمان، المسك.

عطر منديس كلاسيك 1975

سعر العطر على موقع منديس الرسمي ما يعادل 30 دولار أمريكي بالعملة المحلية للزجاجة سعة 60 مل تركيز ماء عطر. لشراء العطر أو العينات من موقع منديس الرسمي، إضغط الرابط التالي: عطور منديس

شاهد أيضاً

عطور لورد ميلانو مجموعة الحلم

مراجعة وتقييم مجموعة عطور الحلم من باقة عطور لورد ميلانو Lord Milano Dream Collection أصدرت …

5 تعليقات

  1. عطر كلاسيك ١٩٧٥ عطر حقيقي من الزمن الجميل نوتة الباتشولي رائعه جدا وانا من محبي نوتة الباتشولي واللافندر مع إني مش من محبي نوتة اللافندر ولكن نوتة اللافندرةمتوظفه بطريقه ممتازه جدا ومع كل ده نوتة الينسون والمروايع في قمة الروعه وقلب العطر الحبهان والفيتيفر والصندل وأما قاعدة العطر فالتونكا والجلود حاجه تانيه تحيه للانف العطري اللي وراء هذا العطر وتحيه للاستاذ محمد جاد

  2. مندفع في انطلاقته
    مبهج في طلته
    فخم في اداءه
    انشودة شعر تعزفها اتفاقيات التونكاوالكهرمان والمسك في قاعدتها
    وبادئها الليمون واللافندر والينسون
    تقلبات بين البادئ والناهي
    فقد اعطاها الشكل الاستثنائي
    الرسمي المبهج
    (ميندس كلاسيك1975)
    من دار ميندس

  3. عطر فخم وراقي يرجع للوراء ويذهب بك إلى المستقبل من جمال وتناغم مكوناته
    عطر ساحر انا مقتني عينه منه واستمتعت جدا بالعطر
    وان شاء الله هاقتني زجاجه كامله منه

  4. محمود إسماعيل الإدكاوي

    بسم الله أبدأ .. بعد تجربتي لمدة ثلاث ايام لهذا العطر هقول رأيي فيه بحق وبدون مجاملات عطر ميندس كلاسيك 1975 .. أولا انا كنت بستخدم سوفاج ألكسير من ديور و لاتون من دي مارلي .. وأيضا أنا من عشاق العطور الكلاسيكيه الذكوريه … إحساسي مع العطر ده في اول إستخدام ليه كأني لابس بدلة كلاسيك شيك جدآ وداخل حفله راقيه جدآ والناس كلها بتبص عليا وانا داخل بهدوء وفخامة بالظبط ده الإحساس .. العطر فواح وريحتة حلوه مش مزعجه .. كما وصفها صديق مقرب ليا كان مدير فرع عبد الصمد القرشي لمده خمس سنوات في إحدي الدول العربيه .. قالي بالحرف إيه العطر ده منين لما قولتله من براند مصري مصدقش حلفت له إنه براند مصري قالي أنا شامم ريحتة فخامه خليط من الماضي والحاضر تحفه بجد وسألني علي اسمه وكمان جالي إعجاب من ريحة العطر من ثلاث نساء من الأخر مفيش حد شمه عليا سواء نساء او رجال ومأعجبش بريحه العطر .. الخلاصه إن ده بقي عطري الأول في كل وقت في السنه .. نيجي بقي للفوحان قعد معايا تقريبآ 5 ساعات بيملي المكان الي بدخله .. والثبات علي الجلد أكتر من 12 ساعه والهدوم يوم كامل واضحه الريحه باللبس .. وفيه حاجه مهمه أنا لاحظتها ريحة العطر مش بتتغير مع الوقت أشم ريحته وقت ما ارشه وتاني يوم اشم نفس الريحه علي الهدوم .. كلمة بقي في حق كلاسيك 1975 ( لو كانت عجائب الدنيا سبع لكان ميندس كلاسيك 1975 ثامنها )

  5. عطور منديس سواء المحكاة أو الخاصة بهم عطور جيدة تستحق التجربة والاقتناء

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *